Archive | March 12, 2013

CÂT DE MARE ESTE FARFURIA CARE NE ÎNGRAŞĂ?

Din toate dar puţin! Şi farfuriile mici pot îngrăşa!
Evident că dacă mănânci farfurii foarte pline, în fiecare zi, te îngraşi. Dar şi farfuriile cu mai puţină mâncare pot îngrăşa atunci când alimentele pe care le conţin au multe calorii. Te poţi îngrăşa şi făra farfurie doar „ciugulind” toată ziua gustări, biscuiţi, ciocolată, bauturi răcoaritoare, cafea, gogoşi, sărăţele, etc. Dacă unii oameni, care sFarfurie care ingrasa 2pun că „nu mănâncă nimic şi totuşi se îngraşă”, şi-ar aduna caloriile din aceste gustari ar rămânea uluiţi. Cantitatea de calorii consumată doar prin „ciuguleală” poate depăşi uşor numărul de calorii de care persoana respectivă are nevoie pentru o zi. Se întâmplă acest lucru deoarece multe gustări din ziua de azi sunt adevărate „bombe calorice”. De exemplu 100 grame de ciocoltă sau 100 grame de prajitura, de papanaşi, sau 100 grame pitza pot avea în jur de 700 calorii, deci cât jumatate din necesarul caloric pentru o 24 ore al unei femei de înalţime medie cu o activitate sedentară. Iar un pahar din anumite sucuri poate avea mai multe calorii decât un pahar de lapte.

Să învăţăm cu ce să umplem farfuria
Este important să ştim, iar dacă nu ştim să învăţăm, cu ce să ne umplem farfuria. Există farfurii bine umplute cu alimente şi ele nu îngraşă. Aceste sunt farfurii în care predomină vegetalele (din cele făra amidon poţi consuma practic ori ce cantitate: varză, ardei, roşii, dovleci, castraveţi, morcov crud, conopidă). Farfuriile care nu îngraşă au mai puţină carne şi semipreparate din carne, au mai puţine sosuri şi dresinguri îmbogăţite cu ou, ulei, unt, smântână, caşcaval, mai puţine delicatese de patiserie.

Farfuriile care îngraşă, chiar dacă nu sunt foarte pline, sunt cele în care predomină alimentele bogate în calorii: carne roşie, şuncă, caşcaval, unt, smântână, mezeluri, sosuri, maioneze, prăjituri, papanaşi, îngheţată, urmate de sucuri răcoritoare pline de calorii. Este deci, important de reţinut, că nu numai mărimea farfuriei contează ci şi cantitatea de calorii care nu este întotdeauna  proporţională cu volumul ei. Ar trebui să se acorde mare atenţie sosurilor şi dresingurilor, care desi sunt gustoase şi par inofensive ne pot încărca farfuria cu sute de calorii. Sosurile, in general, au la bază incrediente grăsoase  cu 9 calorii pe fiecare gram.

Nimic nu este interzis!
Nici un aliment din care se poate pune în farfurie nu ne este interzis. Ceea ce contează este cantitatea  şi raportul dintre alimentele bogate în calorii şi cele sărace în calorii. De cele mai multe ori bunul simţ ne avertizează atunci când întrecem măsura şi mâncăm în exces alimente hipercalorice. Dar a mânca sănătos şi cu măsura este o adevărată disciplină. Ea cere mai ales înfrânare dar cere si anumite cunoştinţe şi informaţii despre alimentaţie. Industria modernă a produs multe alimente „noi”, procesate, rafinate, foarte bogate caloric şi este greşit de a mânca din toate fără a te informa despre consecinţe.