CÂT DE MARE ESTE FARFURIA CARE NE ÎNGRAŞĂ?

Din toate dar puţin! Şi farfuriile mici pot îngrăşa!
Evident că dacă mănânci farfurii foarte pline, în fiecare zi, te îngraşi. Dar şi farfuriile cu mai puţină mâncare pot îngrăşa atunci când alimentele pe care le conţin au multe calorii. Te poţi îngrăşa şi făra farfurie doar „ciugulind” toată ziua gustări, biscuiţi, ciocolată, bauturi răcoaritoare, cafea, gogoşi, sărăţele, etc. Dacă unii oameni, care sFarfurie care ingrasa 2pun că „nu mănâncă nimic şi totuşi se îngraşă”, şi-ar aduna caloriile din aceste gustari ar rămânea uluiţi. Cantitatea de calorii consumată doar prin „ciuguleală” poate depăşi uşor numărul de calorii de care persoana respectivă are nevoie pentru o zi. Se întâmplă acest lucru deoarece multe gustări din ziua de azi sunt adevărate „bombe calorice”. De exemplu 100 grame de ciocoltă sau 100 grame de prajitura, de papanaşi, sau 100 grame pitza pot avea în jur de 700 calorii, deci cât jumatate din necesarul caloric pentru o 24 ore al unei femei de înalţime medie cu o activitate sedentară. Iar un pahar din anumite sucuri poate avea mai multe calorii decât un pahar de lapte.

Să învăţăm cu ce să umplem farfuria
Este important să ştim, iar dacă nu ştim să învăţăm, cu ce să ne umplem farfuria. Există farfurii bine umplute cu alimente şi ele nu îngraşă. Aceste sunt farfurii în care predomină vegetalele (din cele făra amidon poţi consuma practic ori ce cantitate: varză, ardei, roşii, dovleci, castraveţi, morcov crud, conopidă). Farfuriile care nu îngraşă au mai puţină carne şi semipreparate din carne, au mai puţine sosuri şi dresinguri îmbogăţite cu ou, ulei, unt, smântână, caşcaval, mai puţine delicatese de patiserie.

Farfuriile care îngraşă, chiar dacă nu sunt foarte pline, sunt cele în care predomină alimentele bogate în calorii: carne roşie, şuncă, caşcaval, unt, smântână, mezeluri, sosuri, maioneze, prăjituri, papanaşi, îngheţată, urmate de sucuri răcoritoare pline de calorii. Este deci, important de reţinut, că nu numai mărimea farfuriei contează ci şi cantitatea de calorii care nu este întotdeauna  proporţională cu volumul ei. Ar trebui să se acorde mare atenţie sosurilor şi dresingurilor, care desi sunt gustoase şi par inofensive ne pot încărca farfuria cu sute de calorii. Sosurile, in general, au la bază incrediente grăsoase  cu 9 calorii pe fiecare gram.

Nimic nu este interzis!
Nici un aliment din care se poate pune în farfurie nu ne este interzis. Ceea ce contează este cantitatea  şi raportul dintre alimentele bogate în calorii şi cele sărace în calorii. De cele mai multe ori bunul simţ ne avertizează atunci când întrecem măsura şi mâncăm în exces alimente hipercalorice. Dar a mânca sănătos şi cu măsura este o adevărată disciplină. Ea cere mai ales înfrânare dar cere si anumite cunoştinţe şi informaţii despre alimentaţie. Industria modernă a produs multe alimente „noi”, procesate, rafinate, foarte bogate caloric şi este greşit de a mânca din toate fără a te informa despre consecinţe.

9 gânduri despre &8222;CÂT DE MARE ESTE FARFURIA CARE NE ÎNGRAŞĂ?&8221;

  1. Bun articol !!!!! Ma gindesc la taranul roman care avea la baza doar alimente la care modernul de azi ar strimba din nas – COLESTEROL CURAT!!!– Dar uitam ca taranul care minca- pita cu slanina- carne de porc, oua,unt, etc (CU MULTE CALORII) ardea aceste calorii prin munca fizica citeodata dusa la extrema, in fiecare zi. A-ti vazut careva –tarani grasi ?? (vorbesc de cei din generatia inainte de revolutie) . Astazi daca maninci bine si apoi rupi arcurile sofei holbind la TV., e normal sa devii -FAT- grasut ca gigel din cotet . Unii intelepti I-si fac abonamente la Gim si i-si pastreaza siluieta , alti, schimba marimea hainelor. Nu conteaza cit de mare e farfuria , poti minca si din oala (deci fara farfurie )– conteaza cit maninci si mai ales cit effort fizic depui ca sa ai o buna balanta .
    Am parasite Romania in 1989 ( oamenii atunci erau 99/100 slabi) dar cind am vizitat-o anul trecut am vazut o mare diferenta .

    Apreciază

  2. Cei care pe vremuri munceau la canalul Dunare-Marea Neagra aveau un meniu cu 4500 calorii pe zi. Cei din Turul frantei consuma aproximativ 8-9000 de calorii pe zi, iar inotatorul Michael Phelps consuma 12000 de calorii zilnic. Au nevoie de totate ca sa poata rezista in conditiile respective.
    E totul foarte relativ cand e vorba de mancare. Chiar si o persoana care munceste la birou, daca isi foloseste „pe bune” creierul gandind tot felul de strategii, necesita o alimentatie cu mai mult de 2000 de calorii pe zi.

    Apreciază

    1. Ai informatii cam gresite, Horatiu. Numarul de calorii este exagerat pentru fiecare gen de activitate la care te referi. Iar activitatea de „ganditor”, oricat de tare te-ai concentra, necesita putine calorii, la fel ca orice munca sedentara ( sub 1800 calorii pentru o femeie si sub 2000 calorii pentru un barbat. Acest necesar depinde si de inaltimea persoanei; un barbat scund sedentar poate sa aiba nevoie de mai putine calorii decat o femeie sedentara mai inalta. Dupa cum un barbat foarte inalt poate necesita ceva ( nu mult) peste 2000 de calorii ( pentru ca este foarte inalt nu pentru ca gandeste foarte mult)

      Apreciază

  3. Era si un proverb, cel cu „ochii sunt mai mari ca stomacul”, nu e romanesc dar merge, il spun mereu fetitei mele si ne amintim mereu sa fim cumpatate, iar cumpatarea, din pacate este ceva rar in ziua de azi

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s